Over ruim anderhalf jaar is het zo ver. Een gevoelig stukje Nederlandse vliegtuigbouw-historie verdwijnt bij KLM: de Fokker 70 gaat uit de vloot. Uiteindelijk komt dat neer op een koele kostencalculatie.
Dat meldt de site Luchtvaartnieuws.nl.
KLM neemt eind oktober volgend jaar afscheid van het laatste Fokker-toestel in de vloot. Op 29 oktober 2017 vindt de laatste passagiersvlucht met een Fokker 70 plaats, zo kondigde de luchtvaartmaatschappij dinsdag aan. De Fokker 70’s worden vervangen door Embraer 175’s. Die modernisering is in april begonnen.
Volgens directeur Boet Kreiken van KLM Cityhopper zal KLM na een geschiedenis van twintig jaar “met weemoed” afscheid nemen van de F70. Tegelijkertijd is Kreiken realistisch: “Wij verheugen ons op een jonge KLM Cityhopper vloot die straks alleen uit Embraers 190’s en 175’s zal bestaan. Deze vliegen namelijk zuiniger, zijn daarmee beter voor het milieu en leveren een aanzienlijk kostenvoordeel op.”
In 2010 nam KLM al afscheid van de Fokker 50, gevolgd door de laatste vlucht van de Fokker 100 in 2012. De huidige vloot telt nog veertien Fokker 70’s.
Braziliaanse Embraer opvolger Fokker 70
Wereldwijd heeft de Fokker 70 bij vijftien verschillende luchtvaartmaatschappijen gevlogen. KLM vliegt sinds 1996 met het type en is de grootste gebruiker van het type. De gemiddelde leeftijd van de Fokker 70 is bijna twintig jaar, met per vliegtuig ongeveer 38.000 vlieguren.
De eerste Embraer 190, de opvolger van de Fokker 100, werd eind 2008 verwelkomd. In april van dit jaar leverde Embraer de eerste E175 aan KLM. De huidige Embraer-vloot van KLM bestaat uit dertig E190's en één E175. Tot en met 2018 komen hier nog zestien E175's bij.
Versnelde uitfasering Fokker 70
KLM was aanvankelijk van plan om nog tot in 2018 met de Fokker 70 door te vliegen. "We hebben besloten het laatste deel van de uitfasering te versnellen, omdat dat het duurste deel is", laat Kreiken aan Reismedia weten. "Je moet de laatste periode de hele operatie in stand houden, met alle bijbehorende kosten, terwijl er nog maar een stuk of vier vliegtuigen zijn."
Dat KLM de laatste vlucht van de F70 vervroegt, betekent niet dat alle resterende toestellen zijn verkocht, zegt Kreiken. "Een aantal staat nog te koop." Hoeveel precies wil Kreiken niet zeggen, omdat dit "van invloed zou kunnen zijn op de verkooprijs."
KLM verkocht de laatste jaren al Fokker 70's aan Insel Air, Fly All Ways en Air Niugini.
Verdwijnen Fokker 70: Koning moet zich omscholen als piloot
Het verdwijnen van de Fokker 70 is ook relevant voor Koning Willem-Alexander. Die laat zich in 2017 omscholen als piloot. Hij heeft nu een brevet voor de Fokker 70, maar wil de Boeing 737 onder de knie krijgen. De Rijksvoorlichtingsdienst RVD bevestigde dat medio mei na een bericht van de site Aviationwatch.
Willem-Alexander is 'gastvlieger' bij KLM Cityhopper. Voor zijn brevet moet hij genoeg vlieguren maken. Dat kan in het regeringsvliegtuig, de Fokker 70 PH-KBX, of in gewone Cityhoppers. Na de omscholing wil hij bij de KLM blijven vliegen.
Het kabinet moet ook een beslissing nemen over een nieuw regeringstoestel. Maar de omscholing van Willem-Alexander staat daar volgens de RVD los van.
(bron: Luchtvaartnieuws/ANP)
Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl
Baas Emirates: euro kan in vrije val raken door Brexit
Record vliegbewegingen Schiphol op 1 dag
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl